Cross-examinations #1

Anarchism Without Adjectives: On the Work of Christopher d'Arcangelo, 1975-1979

14.09 — 30.09.12

Groepstentoonstelling

Samengesteld door Dean Inkster en Sébastien Pluot, in samenwerking met Mihnea Mircan

Deelnemende kunstenaars Christopher D’Arcangelo

De Cross-examinations reeks wordt ingewijd met Anarchism Without Adjectives: On the Work of Christopher D’Arcangelo (1975-79), de eerste postume tentoonstelling gewijd aan de Amerikaanse kunstenaar Christopher D’Arcangelo (1955-1979) en het werk dat hij in de tweede helft van de jaren 1970 produceerde.

Geïnspireerd door contacten met kunstenaars als Daniel Buren, Ian Wilson en Lawrence Weiner, die hij leerde kennen toen hij begin jaren 1970 als assistent in de John Weber Gallery werkte, greep hij de taal en dematerialisatie van de conceptuele kunst aan om zijn eigen institutionele kritiek en egalitaire belofte verder vorm te geven.

Het hier gepresenteerde project werd gecureerd door Dean Inkster en Sébastien Pluot, in samenwerking met Mihnea Mircan. Het bestaat uit een reeks discussies over de artistieke en theoretische gevolgen van D’Arcangelo’s werk en praktijk, een tentoonstelling met bestaande en nieuwe werken door kunstenaars die werden uitgenodigd om te antwoorden op de problematieken die D’Arcangelo’s werk met zich mee brengt en een reeks interviews met mensen die D’Arcangelo kenden en actief waren in het doorgeven van zijn erfenis.

Anarchisme zonder adjectieven

Van 1975 tot 1979 ontwikkelde D’Arcangelo een artistieke praktijk die bekend stond om zijn radicalisme en kritische kijk op de rol van de kunstenaar, de status van het kunstobject en de institutionalisering van kunst. De wens om de productie en receptie van kunst te democratiseren was de drijfveer achter zijn praktijk. De positie die hij innam als kunstenaar, uitte hij in een statement dat in verschillende vormen – gestempeld en gedrukt – zijn acties en interventies vergezelde: “WANNEER IK PONEER DAT IK EEN ANARCHIST BEN, MOET IK ONMIDDELLIJK OOK BEWEREN DAT IK ER GEEN BEN OM IN HARMONIE TE ZIJN MET HET IDEE VAN [...] ANARCHISME. LANG LEVE ANARCHISME.” Het statement, met zijn vierkante haakjes in de plaats van een bijvoeglijke definitie van anarchisme, vond zijn oorsprong in het Spanje van de negentiende eeuw, toen de internationale anarchistenbeweging, ‘anarquismo sin adjetivos’, er op zijn hoogtepunt was.

Een mondelinge geschiedenis

Hoewel interesse in het werk van D’Arcangelo niet geheel afwezig was in de laatste dertig jaar, is er nog nooit een postume tentoonstelling of kritische analyse van zijn werk ondernomen. De reden hiervoor is dat de geschreven en visuele documenten die D’Arcangelo in de laatste vijf jaar van zijn leven verzamelde - om zijn praktijk te kunnen documenteren - slechts recent zijn vrijgegeven door Cathy Weiner en het D’Arcangelo Family Partnership, die ze doneerden aan de Fales Library & Special Collections van de New York University. Gezien de schaarste van inhoudelijke kritiek op het werk van D’Arcangelo zal de tentoonstelling ruimte geven aan een reeks van video-interviews speciaal afgenomen voor deze tentoonstelling in een poging een mondelinge geschiedenis van het werk van de kunstenaar te creëren. De reeks bevat interviews met onder meer Stephen Antonakos, Benjamin H. D. Buchloh, Daniel Buren, Ben Kinmont, Peter Nadin, Naomi Spector en Lawrence Weiner.

Deelnemende kunstenaars en critici

Het project krijgt haar definitieve vorm tijdens een symposium waarin kunstenaars, critici en de curatoren van de tentoonstelling hun ideeën zullen delen en een discussie zullen aangaan over wat tot recent weinig bekend was en enkel werd doorgegeven van mond tot mond.

Met bijdragen van Pierre Bal-Blanc, Martin Beck, Céline Condorelli, Corinne Diserens, Andreas M. Fohr, Mario Garcia Torres, Group Material, Nicoline van Harskamp, Ben Kinmont, Jiri Kovanda, Pierre Leguillon, Rainer Oldendorf, Uriel Orlow, Emilie Parendeau, Alejandra Riera en Isidoro Valcarcel Medina.

Video credits

De videointerviews zijn gecoproduceerd door Solang production paris brussels, Centro Cultural Montehermoso Kulturunea, Vitoria-Gasteiz en Centre d’art contemporain de Brétigny. Het project kreeg haar initiële middelen van het Centre National des Arts Plastiques, Ministère de la Culture et de la communication (France): allocation de recherche aux auteurs/théorie et critique d’art.

De Christopher D'Arcangelo Papers kunnen worden geraadpleegd op afspraak in de Fales Library and Special Collections, New York University. Voor meer informatie bezoek: www.nyu.edu/library/bobst/research/fales/

Locatie Extra City - Antwerpen-Noord, Tulpstraat 79, 2060 Antwerpen