Ring of Animals

Young In Hong

18.02 — 21.05.23

Solotentoonstelling

Samengesteld door Zuzanna Rachowska

Ring of Animals is de eerste solotentoonstelling van de Zuid-Koreaanse kunstenaar Young In Hong (Seoul, 1972) in België. Ze presenteert een geheel van nieuwe werken die samen een vergeten gemeenschappelijke ruimte activeren die premoderne mensen als reëel beschouwden. In dit sacraal gebied kunnen geesten van levende organismen, waaronder dieren en mensen, communiceren via natuurlijke connecties en zijn ze verbonden door relaties van gelijkheid. Hong vond hiervoor inspiratie in het architecturale kader van de tentoonstellingsruimte, die is ondergebracht in een voormalig dominicanenkapel, en door de nabijheid tot de Antwerpse Zoo, een van de oudste dierentuinen ter wereld (opgericht in 1843).

Centraal in de tentoonstelling staat de installatie Ring of Animals (2023). In een cirkel staan zes paar schoenen, geweven uit stro, voor verschillende diersoorten. Met een traditionele Koreaanse techniek creëert Hong zo een mystieke dierenring met dieren die normaal geen gemeenschappelijke habitat delen: een giraf, kangoeroe, reiger, baby-olifant, gorilla en een beer. Paradoxaal genoeg roepen deze luchthartige voorwerpen gevoelens van schuld en angst op en onderstrepen ze de urgentie om meer zorg te dragen voor alle levende wezens, niet enkel voor de mens. Een klankinstallatie met veldopnames en elektronische geluiden, weerklinkt met tussenpozen in de ruimte. Dit creëert een betoverende atmosfeer en benadrukt de grens tussen het persoonlijke en het dierlijke.

Andere werken zijn opgesteld in de gangen die naar de kapel leiden. Het geweven werk Signalling 2 (2023) stelt een geluidsgolf van de stem van een olifant voor. En in de open kast waarin de dominicaner monniken vroeger hun mantels hingen, heeft Hong het werk She's Here (2023) geplaatst, een kostuum voor een reiger. Dit ongewone kledingstuk voor een vogel is gemaakt van een plantaardig materiaal dat in Korea traditioneel gebruikt wordt om lijkwaden te maken.

De vroegere functie van de tentoonstellingsruimte – een plek voor collectieve, spirituele contemplatie – is geaccentueerd door twee ronde uitsnijdingen in de muren van de kunsthal. De gebrandschilderde ramen, die normaal gezien afgedekt zijn, worden hierdoor opnieuw zichtbaar. Met deze tentoonstelling herstelt Hong de kapel in haar functie als een plaats voor bescherming, maar ook voor reflectie over de onuitsprekelijke en onscheidbare band tussen mens en dier. Een ruimte die associaties mogelijk maakt tussen wat we zien en wat we ons voorstellen, tussen het vergetene en onze huidige tijd.

Productie van de kunstwerken gerealiseerd met steun van Korea Artist Prize Promotion Fund, SBS Foundation & National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea

Met dank aan: Spike Island

Locatie Kunsthal Extra City - Kapel, Provinciestraat 112, 2018 Antwerpen