Michael Dean

Jumping Bones

29.03 — 20.07.2015 Solotentoonstelling

Samengesteld door Mihnea Mircan

Deelnemende kunstenaars Michael Dean

Extra City presenteert de eerste solotentoonstelling van Michael Dean in België, volledig samengesteld uit nieuw werk.

Het werk van Michael Dean ontleent middelen en werkwijzen uit de praktijk van de beeldhouwer, de schrijver en de typograaf. Hij reorganiseert ze in een specifieke structuur, waarbij hij teksten en voorwerpen, abstracties en bezweringen, stijlfiguren, zicht en aanraking doorkruist. Deans sculpturen, uitgevoerd in beton, zijn de afgelopen jaren geëvolueerd van echo’s uit de modernistische kunst en architectuur – van hun ruïnes of sporen in het geheugen – tot fossielachtige verschijningen, archeologische overblijfselen en mineralogische verzamelingen, tot, meer recent, een geladen anatomische taal. Zijn afgietsels doen dienst als abstracte stand-ins voor botten en voetafdrukken, tongen en ledematen – een gefragmenteerde anatomie op zoek naar samenhang, naar ruimtelijke of gevoelsmatige ligamenten en gewrichten.

Belangrijker dan hun uiterlijk is misschien wel het feit dat Deans sculpturen zijn verwikkeld in twee uiteenlopende verhalen. Aan de ene kant wordt hun maakproces vooraf gegaan door een woordelijke oefening, door samengetrokken scripts met de woorden die Dean selecteert als subjecten en uitdrukkingen van zijn tentoonstellingen. Het tweede verhaal is dat van een performatieve activatie, waarbij de contouren van de sculpturen worden gemeten of omhuld, bekrachtigd of geliefkoosd, op een haast rituele manier. Deze verhalen worden door de kunstenaar vastgelegd op foto of ze nemen de vorm aan van performances waarin zowel de toeschouwer als het object worden toegesproken. Deze handelingen, waarbij werken een stem krijgen of fysisch worden gemanipuleerd, tonen aan dat de concrete rekwisieten niet meer zijn dan tijdelijke belichamingen – materiële ‘film stills’ – van een proces dat niet de vormen van de hedendaagse beeldhouwkunst onderzoekt, maar dat die vormen articuleert binnen een specifieke ervaring, in een dicht web van wederkerigheid.

De wankelende en van elkaar afhankelijke objecten en zinnen in de tentoonstelling suggereren een ervaring waarbij zien en ‘samen-zijn’ niet meer van elkaar te onderscheiden vallen. Intimiteit is de motor van Deans praktijk in dezelfde mate dat zijn abstracties deel uitmaken van zijn poëtica, altijd op de grens van belichaming, de mogelijkheid van mimesis toelatend en vertragend. Dean bouwt aan een abstracte reconstructie van intimiteit, met vormen en woorden als geleiders of aders, en creëert een symmetrie van “faces faced”, zoals de kunstenaar in één van zijn teksten schrijft – bijna een terminus, een vluchtpunt van intimiteit, waar een lichaam de plaats van een ander lichaam bewoont en zo ontsnapt aan zowel taal als vorm.


Kunstenaarsboek
‘Now Leaves’, Michael Dean, gepubliceerd door Book Works en Wysing Arts Centre samen met de Appel Arts Centre en Extra City Kunsthal.


Gratis rondleidingen

Tweewekelijks zijn er op zondag gratis rondleidingen met gids doorheen de tentoonstellingen 'Michael Dean. Jumping Bones' en 'The Camera's Blind Spot II'.
Op 12 en 26 april, 10 en 24 mei, 7 en 21 juni en 5 en 19 juli 2015, telkens om 14:00.

Documentatie

'IN ADVANCE OF AN ERRATUM', door Michael Dean en Mihnea Mircan

Locatie Kunsthal Extra City - Antwerpen-Berchem, Eikelstraat 25-31, 2600 Antwerpen