Samengesteld door Corinne Diserens
Deelnemende kunstenaars Santu Mofokeng
Een overzicht van dertig jaar fotografische essays
Santu Mofokeng wordt vandaag de dag beschouwd als een van de belangrijkste en invloedrijkste levende Zuid-Afrikaanse fotografen. Het werk werd reeds wereldwijd getoond maar was nog nooit onderwerp van een diepgaand onderzoek. Samen met de kunstenaar dook curator Corinne Diserens in het archief van de kunstenaar en selecteerde meer dan 200 beelden van de voorbije dertig jaar. Het getoonde werk zal aangevuld worden met uitgebreide aandacht voor teksten die Mofokeng zelf schreef en archiefmateriaal dat zijn werk contextualiseert. Mofokengs foto-essays (waarvan enkele nog steeds lopende zijn) belichten een breed spectrum van aspecten en thema’s, zoals het Soweto uit zijn jeugd en een onderzoek naar familiegeschiedenissen van zwarte Zuid-Afrikanen. Daarnaast verraden verschillende reeksen een speciale interesse in relgieuze rituelen en de verbondenheid met het landschap waarin ze zich afspelen. Santu Mofokeng rekt het begrip ‘landschap’ zo ver mogelijk uit om letterlijke, informele, psychologische, filosofische, mystieke, metafysische en metonymische betekenissen en toepassingen mogelijk te maken.
Ook in de serie Radiant Landscapes, speciaal gemaakt voor deze retrospectieve, onderzoekt Mofokeng de sporen van en de correlatie tussen de onzichtbare kwelduivels van Zuid-Afrika, zoals Apartheid, AIDS, klimaatverandering en ernstige milieuvervuiling.
Santu Mofokeng
Santu Mofokeng (1956) begon met het nemen van beelden in het midden van de jaren 1980. Na een korte periode als straatfotograaf en enkele jobs in doka’s van dagbladen, maakt hij zijn eerste voldragen essay in 1986, genaamd Train Church. Mofokeng focust op het in beeld brengen van de aspecten die het dagelijkse leven van de zwarten in Zuid Afrika bepalen, zoals spiritualiteit en Apartheid. Hij maakte onder meer deel uit van Documenta 11 (2002) en de 52ste Biënnale van Venetië (2007). Hij was lid van het Afrapix Collective (1985 – 1991) dat bekend stond voor het documenteren van de strijd tegen Apartheid, werkte voor het African Studies Institute (Johannesburg) en was als fellow verbonden aan het International Center of Photography, New York (1991). Hij was ook twee maal DAAD fellow in Duitsland en was in 2009 laureaat van de Prins Claus prijs in Nederland.
Parallel aan de tentoonstelling van Santu Mofokeng toont Extra City Podwórka van Sharon Lockhart, dat als subtiel sociaal portret nauw aansluit op het werk van Mofokeng.
Chasing Shadows is een co-productie tussen Extra City Kunsthal, Antwerpen, Jeu de Paume, Paris, Kunsthalle Bern en Bergen Kunsthall.
In samenwerking met het Vlaams-Nederlands Huis DeBuren.
Met dank aan het Institute Français, Parijs en Autograph ABP, Londen.
Locatie Extra City - Antwerpen-Noord, Tulpstraat 79, 2060 Antwerpen
20:00