Samengesteld door Antonia Alampi
Hoe dragen we samen de verantwoordelijkheid over de aanwezigheid van toxiciteit in onze leefomgeving?
Naar aanleiding van de finissage van ‘Deadly Affairs’ brengen we kunstenaars, academici en milieuwetenschappers samen om de perspectieven in de tentoonstelling bloot te leggen: over de oorzaken van de klimaatcrisis en milieu-onrechtvaardigheid tot mogelijke manieren om ermee om te gaan.
PROGRAMMA
14:00 Rondleiding door de tentoonstelling ‘Deadly Affairs’
door curator Antonia Alampi
15:30 ‘The impossibility of an Island’
lezing door onderzoekscurator Caroline Ektander
16:00 ‘Share the Bliss, Share the Burden: A Debate on the Toxic Commons’
door onderzoekers Ayushi Dhawan, Maximilian Feichtner, Simone Müller en Jonas Stuck
17:00 ‘Carbon Theatre - A Listening Session’ (45’)
performance door Natascha Sadr Haghighian en Ashkan Sepahvand
! Ook de laatste kans om 'Elias Cafmeyer. De keuze van Ria Pacquée' te bezoeken !
_________________________________________
MEER INFORMATIE OVER HET PROGRAMMA
- ‘The impossibility of an Island’
lezing door onderzoekscurator Caroline Ektander
De 'Small Isles' is een kleine eilandengroep voor de westkust van Schotland. Economisch overleven is er altijd moeilijk geweest en dat is het nog steeds. De Brexit, afnemende EU-subsidies en de dalende prijs van lamsvlees maken de eilanden steeds kwetsbaarder. De gigantische multinational Mowi wil de eilanden ‘koloniseren’ door de kusten te bewerken en er industrieel zalm te kweken. Hierdoor worden de eilanden geconfronteerd met een ethische kwestie: het accepteren van de vistanks is pragmatisch, want jonge gezinnen en banen zijn nodig om hun wegdeemsterende eilandgemeenschappen nieuw leven in te blazen. De onzichtbare stroom van chemicaliën die de aquacultuur echter uitstoot, in combinatie met de ongecontroleerde teelt van wilde en gekweekte zalm, degradeert de wateren rondom de eilanden drastisch en onomkeerbaar.
Op basis van de casestudy van de zalmkwekerij op de 'Small Isles' en aan de hand van narratief en beeldend materiaal, maakt Caroline Ektander de krachten zichtbaar die de verspreiding van giftige stoffen veroorzaken. Ze toont aan dat alles met elkaar is verweven. Zeker op een eiland.
- ‘Share the Bliss, Share the Burden: A Debate on the Toxic Commons’
door onderzoekers Ayushi Dhawan, Maximilian Feichtner, Simone Müller en Jonas Stuck
Smog in alle grote steden, vervuilde rivieren en openbare groene ruimte die wordt opgeofferd aan industriële ontwikkeling: wereldwijd wonen mensen in vervuilde omgevingen. Meestal bekijken we deze milieuproblemen op lokaal niveau, maar in feite zijn het dezelfde problemen die zich over de hele wereld verspreiden en overal andere vormen aannemen. Mensen gebruiken, delen en reguleren gemeenschappelijke natuurlijke en culturele hulpbronnen. Besmetting strekt zich dan ook vaak uit voorbij de geprivatiseerde ruimtes. Wat gebeurt er als we nadenken over “commons” zoals vervuilde lucht en water? En wat betekent een giftige “common” eigenlijk? Is het alleen de materialiteit of kan het ook symbolisch verwijzen naar bijvoorbeeld giftige debatten in populistische tijden? En wat kunnen we eraan doen? Hoe kunnen we de last delen van het reinigen, saneren en opruimen?
De onderzoeksgroep ‘Hazardous Travels’ van het Rachel Carson Center for Environment and Society organiseert in Kunsthal Extra City een debat over onze alledaagse giftige commons. Ayushi Dhawan, Maximilian Feichtner, Simone Müller en Jonas Stuck delen reflecties en inzichten uit hun onderzoek naar gevaarlijk afval uit verschillende delen van de wereld. Het publiek wordt van harte uitgenodigd om mee te discussiëren, want de giftige commons belangen ons allen aan.
- ‘Carbon Theatre - A Listening Session’
performance door Natascha Sadr Haghighian en Ashkan Sepahvand
“No species, not even our own arrogant one pretending to be good individuals in so-called modern Western scripts, acts alone; assemblages of organic species and of abiotic actors make history, the evolutionary kind and the other kinds too.” (Donna Haraway)
Het 'Carbon Theatre' is een doorlopende studie die sinds 2016 wordt uitgevoerd door het ‘instituut voor incongruente vertalingen’, opgericht door Natascha Sadr Haghighian en Ashkan Sepahvand, om de verschillen tussen waarneming en kennis te onderzoeken. Elke opvoering van het 'Carbon Theatre' speelt zich af op een andere locatie. Het project daagt de antropocentrische verhalen uit die de huidige discussies over de klimaatverandering domineren. Het geeft een biologische definitie van het leven als protagonist van een drama waarin niet-leven wordt vastgehouden in een tragische tegenstelling, met verregaande politieke consequenties. In plaats van ons af te vragen of "wij" zullen verder bestaan of uitsterven, lijkt het voor de kunstenaars noodzakelijk om het menselijke perspectief helemaal uit te bannen, waardoor er ruimte vrijkomt voor niet-zichtbare, sonore formaties.
Voor 'Carbon Theatre - Act III', in opdracht van de Contour Biennale 9, voerden de kunstenaars een jaar lang artistiek onderzoek uit in en rond het Fort van Walem , gelegen tussen Antwerpen en Mechelen. Ze onderzochten de spatio-temporele nagalm van het Fort, van haar militaire geschiedenis tot haar huidige functie als natuurreservaat en toevluchtsoord voor onder andere vleermuizen en libellen.
Bij Kunsthal Extra City Kunsthal presenteren de kunstenaars een luistersessie met materiaal en bevindingen uit hun geluidsonderzoek.
De bijdrage van Natascha Sadr Haghighian & Ashkan Sepahvand is samenwerking tussen de Contour Biennale 9 (opdrachtgever), Kunsthal Extra City en SAVVY Contemporary.
>> Deelname aan het programma is inbegrepen in het toegangsticket
Taal Engels
Locatie Kunsthal Extra City - Antwerpen-Berchem, Eikelstraat 25-31, 2600 Antwerpen