Filmprogramma 'Blow Job'

20.06.2008, 19:00 — 23:00 Film

Samengesteld door Peter Friedl

Filmprogramma samengesteld door Peter Friedl in het kader van zijn project ‘Blow Job’.

19:00
Introductie door Peter Friedl
— ‘La coquille et le clergyman’ (1928, 38′) door Germaine Dulac
— ‘Paul Swan’ (1965, 66′) door Andy Warhol

Onderbreking

21:00
— ‘Strong Medicine’ (1981, 84′) door Richard Foreman
— ‘Andy Warhol’s Last Love’ (1978, 20′) een filmsequens door Squat Theatre

_______________________

‘La coquille et le clergyman’
"In feite had ik de wens om toneelschrijver te worden", zei Germaine Dulac in een interview in 1923. Vaak beschouwd als zijnde de eerste surrealistische film (uitgekomen in 1928, een jaar voor ‘Un chien andalou’) is ‘La coquille et le clergyman’ befaamd om zijn ‘Artaud vs. Dulac’-controverse. Met haar concept van auteurschap anticipeert Dulac op enkele posities die zich in de jaren '50 ontwikkeld hebben: de filmmaker als auteur.

‘Paul Swan’
Paul Swan (1965) is een van Warhols klassieke 2-reel films: een portret van de beroemde Amerikaanse danser (maar ook schilder, dichter, acteur in stomme films) en tijdgenoot van Isadora Duncan, die gedurende zijn leven zijn performances virtueel onveranderd bleef heruitvoeren. In de jaren ’60 kon Swan’s toewijding tot zijn in steeds hogere mate anachronistische kunst ervaren worden als de levende belichaming van een gevecht, vergelijkbaar met de even ontoegeeflijke performances van Jack Smith.

‘Strong Medicine’
In zijn essay ‘Café Amérique’ (1981) beschrijft Friedl Richard Foremans ‘Ontological-Hysterice Theatre’ als een ‘theater van bewustzijn’ in herinnering van de Nieuwe Amerikaanse Cinema. In 1981 vond de première plaat van Foremans eigen filmexperiment ‘Strong Medicine’. De acteurs waren onder ander Kate Manheim, David Warrilow, Joan Jonas en Jonas Mekas. De fotografie-regisseur was Babette Mangolte.

‘Andy Warhol’s Last Love’
Squat Theatre was één van de meest innovatieve theatergezelschappen van de jaren ’70 en vroege jaren ’80, oorspronkelijk opgericht in Boedapest en later gevestigd in de voorzijde van hun winkel op Manhattan’s West 23rd Street. Squat maakt talrijke filmsketches, waarvan enkele, zoals ‘Andy Warhol’s Last Love’, integraal deel uitmaakten van hun shows. Dit gedeelte werd gefilmd in het financiële district van New York in april 1978.

Taal Engels

Locatie Extra City - Antwerpen-Noord, Tulpstraat 79, 2060 Antwerpen

Peter Friedl 30.05.2008—27.07.2008