In het veelzijdige oeuvre van Marijn van Kreij, dat bestaat uit tekeningen en schilderingen op papier, collages, objecten, video’s en ruimtelijke installaties, speelt het kopieerproces een centrale rol. Van Kreij verhoudt zich zowel tot het werk van kunstenaars uit het verleden – de erfenis van het modernisme in het bijzonder – als tot de muziek- en beeldcultuur in brede zin. Reflecterend op ideeën rond herhaling en autonomie vormt zijn werk vaak een directe en zeer persoonlijke reactie op bestaande kunstwerken of gaat hij samenwerkingen aan met andere kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en muzikanten. In zijn recente serie ‘Picasso grids’, vormen details uit het late werk van Picasso het vertrekpunt. Met deze serie als rode draad zal Marijn van Kreij spreken over gerelateerde tentoonstellingen en samenwerkingen van de kunstenaar in Europa en Japan.
Marijn van Kreij (Middelrode, 1978) woont en werkt in Amsterdam. Hij studeerde aan het Grafisch Lyceum, Eindhoven van 1996–1999; aan het AKV St. Joost, Breda van 1999–2003 en was als kunstenaar verbonden aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam in 2005 en 2006.
Recente solo tentoonstellingen zijn Reclining Nude with a Man Playing the Guitar, Hermitage, Amsterdam (met een bijdrage van Bonnie 'Prince' Billy & The Cairo Gang), 2016; Nude in front of a Garden, KLEMM'S, Berlin (met een bijdrage van Andrea Büttner), 2016; Contingence for Beginners, Barbara Seiler, Zürich (met Nickel van Duijvenboden), 2016; Range Anxiety, andriesse eyck, Amsterdam, 2015; en How to Look Out, Museum De Hallen, Haarlem (met bijdragen van Sean Edwards, Andrea Fraser and JCJ Vanderheyden), 2011.
Extra Academy
Extra Academy is een spontane alliantie tussen Extra City, de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten en Sint-Lucas Antwerpen.
Taal Engels
Locatie Kunsthal Extra City - Antwerpen-Berchem, Eikelstraat 25-31, 2600 Antwerpen